BYD Sealion 7 plasserer seg under BYD Tang i størrelse, og måler 4.830 mm i lengden med en akselavstand på 2.930 mm, som gir rikelig med plass for fem voksne.
Sealion 7 er utviklet av BYD sitt designteam i Shenzhen, ledet av selskapets globale designsjef Wolfgang Egger. Den tar utgangspunkt i det velkjente designspråket fra BYD Ocean Series, som vi kjenner fra modeller som Dolphin, Seal U og Seal 4x4 – men denne gangen i SUV-drakt. Resultatet er en bil med kraftig, atletisk fremtoning, samtidig som den opprettholder en aerodynamisk form som gir optimal rekkevidde.
Foran har Sealion7 det karakteristiske «X face»-designet som kjennetegner Ocean Series, med dynamiske linjer og flytende LED-frontlykter som gjenspeiler bølgenes bevegelser. Bilen har en elegant sideprofil med et lavt panser og et dramatisk fastback-design.
Interiøret i Sealion 7 har et maritimt preg, med flytende former, dobbeltlags midtkonsoll og høykvalitetsmaterialer. Kunder kan velge mellom vegansk skinn eller nappaskinn, og det finnes flere interiør- og eksteriørfargealternativer.
Sealion7 er bygget på BYD sin avanserte e-Platform 3.0, som er utviklet for elektriske kjøretøy. Kjernen i denne plattformen er BYD sitt banebrytende Blade-batteri, som har satt nye standarder for sikkerhet, holdbarhet og effektivitet.
Blade-batteriet benytter litiumjernfosfat (LFP) som katodemateriale, noe som gir høyere sikkerhet og lengre levetid sammenlignet med tradisjonelle litium-ion-batterier. Det er også fri for kobolt, som har vært gjenstand for etiske og miljømessige bekymringer. LFP-batteriene er dessuten mer motstandsdyktige mot temperaturendringer, og beholder kapasiteten etter mange ladesykluser.
I tillegg til de sikkerhetsmessige fordelene, er Blade-batteriet plassbesparende, noe som gir mer plass for passasjerene. Den avanserte Cell-to-Body-konstruksjonen integrerer batteriet som en del av kjøretøyets struktur, noe som øker vridningsstivheten og sikkerheten, samtidig som det skaper mer plass i kupeen.
I tillegg er modellen utstyrt med det nye iTAC-systemet (Intelligent Torque Adaptation Control) som forbedrer stabiliteten ved å justere momentet for å hindre skrens og maksimere kontrollen.